Arashiyama en Nijo - Reisverslag uit Kyoto, Japan van janwillemlisette - WaarBenJij.nu Arashiyama en Nijo - Reisverslag uit Kyoto, Japan van janwillemlisette - WaarBenJij.nu

Arashiyama en Nijo

03 November 2015 | Japan, Kyoto

Zoals alle dagen gaat de wekker om 07.35. Kopje thee op de maker, douchen en om half negen naar de immer volle eetzaal waar ons een japans ontbijt wacht. Dus: heerlijke miso soep, rijst , sperziebonen salade, gebakken ramen, rauwe en gekookte eieren, slechte koffie/thee/orange juice. Er is ook brood met daarbij jam en boter die te samen uit een kuipje gespoten kunnen worden. Heel bijzonder. Na het ontbijt spullen halen op de kamer en naar het station. Het duurde even voor we het juiste perron gevonden hadden (nr 33 van de JR lines) maar om 10.08 gingen we richting Arashiyama. Ritje van niks, nog even lopen en rond half elf huppelden we al door het bamboe bos. Een wandeling van ongeveer een kilometer door een bamboebos. Heel hoge bamboe, mooi pad en drukbezocht. Jan-Willem en Fred zijn na het bos nog naar een observatiedek gegaan om over de Arashiyama mountains uit te kijken. Ria en Lisette zijn over een lange stenen trap met daarop kleine steentjes zonder leuning naar beneden gelopen om uit te komen bij de rivier. Wat een kleurenpracht en dan nog niet eens in volle glorie maar al zo mooi. Op de rivier waren heel wat roeibootjes te zien en af en toe een soort gondel . Langzaam langs de rivier gelopen en heerlijke koffie gehaald bij een tentje. Wij hadden dus ons eigen observatiedek want er was veel te zien. Riksja’s voor twee personen werden voortgeduwd door jongen mannen met hele gespierde benen, veel stelletjes in kledendracht, genoten totdat de mannen in beeld kwamen. Nadat zij ook een kopje koffie hadden genoten zijn we naar de Togetsu brug gelopen. Op zich geen bijzonder ding totdat je erop staat en de gekleurde bergen ziet. Wow momentjes. Gegeten bij Yoshida-ya, wederom een aanrader uit de Lonely Planet en niet voor niets. Even gewacht op een tafeltje (tatami was echt iets te laag voor onze vermoeide lijven). Na de lunch de Tenryu-ji tempel bezocht. De tuin was werkelijk adembenemend, wat een kleuren en hoe netjes bijgehouden!
Dat was de laatste attractie van de dag (dacht Lisette) maar Fred had nog een verrassing. Met het treintje terug richting Kyoto maar uitstappen in Nijo. Daar was nog een mooi kasteel te bezichten. Om 15.39 hadden we de kaartjes in handen en werden we de eerste officiële residentie van de eerste Tokugawa shogun, Ieyasu, hebben bezocht, de Nijo-jo. Het Ninomaru paleis sloot om 16.00 dus daar werden we in of meer doorheen gejaagd. Nog net kunnen genieten van de ‘nightingale’vloeren die geluid maken als er iemand op loopt en die de shogun zo beschermden tegen verraad. Daarna hadden we nog een uur om de rest van het grote, mooie complex te bekijken. De stop meer dan waard.
Weer terug op Kyoto station hebben we de treinkaartjes gehaald voor Matsumoto en Tokyo, is dat vast geregeld en zijn de plaatsen besproken. Naar de kamers en een uurtje uitgerust. Daarna op zoek naar eten en dat gevonden op de foodcourt van de Yodobashi Camera. Een electronicawinkel met 6 verdiepingen waarvan de bovenste een foodcourt. Super lekker hapje weer. Om negen uur via het winkelcentrum (lees flesje wijn halen) naar de kamers. Wat een dag weer! We zijn hier nog geen week en hebben al zo veel gezien!

• 04 November 2015 - 18:09

OopAlbie:

Wat heerlijk de verslagen te lezen,je doet erg veel samen,ben blij voor julie dat je zoveel geniet
    van onze mooie wereld,kus papsie.verrassing dat JW belde,echt fantasties!!