Hiroshima - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van janwillemlisette - WaarBenJij.nu Hiroshima - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van janwillemlisette - WaarBenJij.nu

Hiroshima

31 Oktober 2015 | Japan, Hiroshima

Op ons gemak, met uitzicht op de Tori, ontbeten en op 10.13 de trein genomen naar Hiroshima. Met streetcar 1 (elektrisch) 13 stops richting hotel. 5 minuten lopen en daar zijn we. Koffers afgegeven, brug over en zo het Peace Memorial Park in. Begonnen met het indrukwekkende Peace Memorial Museum waar op een vrij nuchtere manier, zonder oordeel, het drama van 6 augustus 1945 uit de doeken wordt gedaan. Een horloge dat om 08.15 is stil blijven staan. Verbrande kleding, foto’s van mensen en van de wolk boven de stad. Verder een uitleg over hoe zo’n bom werkt. We hebben al heel wat landen bezocht waar een memorial voor de Tweede Wereldoorlog is, een ding is duidelijk, er zijn geen winnaars. Door het park gelopen en de verschillende memorial bekeken, die van de 11-jarige Sadako die 1000 kraanvogels probeerde te vouwen maar voortijdig stierf aan leukemie. Een mooi beeld omringt met glazen gebouwtjes waar de duizenden kraanvogels tentoongesteld worden die sindsdien naar Hiroshima zijn gestuurd. In de winkelstraat een ramenslurp restaurant gevonden en daar onder het genot van een klein biertje heerlijk gegeten. Om twee uur richting hotel gegaan en de kamer opgezocht. Om 15.16 zaten we weer in de bus, oranje lijn, om langs nog wat bezienswaardigheden te rijden. Jan-Willem en Lisette zijn bij de een-na-laatste stop uitgestapt om nog een wandeling te maken. Vanavond is het Halloween en dat wordt hier groots gevierd, onder de jeugd. Beschilderde gezichtjes maar ook complete Halloween pakken kwamen ons in de winkelstaat tegemoet. Hotelkamer heeft uitzicht op het Memorial Park waar de lichtjes nu aan zijn. Straks een eettentje zoeken en dan morgen naar Kyoto waar we vijf nachten blijven. Even de koffers reorganiseren dus.
Eettentje moet genoemd worden! Het was een gebouw zeven etage's waarop 4 van de 7 Okinomiyaki restaurantjes zaten. Een specialiteit van Hiroshima die bestaat uit een boden van pannenkoen, gevuld met van alles en nog wat (bij ons ramen, kool, tauge, vlees, kruiden) eitje erdoor, saus erop en op de teppanyaki klaargemaakt. Heel erg lekker, biertje erbij en het was stil.

• 31 Oktober 2015 - 20:39

Dochter 2:

Xxx

• 31 Oktober 2015 - 21:05

OopAlbie:

'T Was 'n bizondere ver-rassing dat Setje mij ff belde,uit H-ima,,goed omdaar te zijn en
    te ervaren hoe de nagedachtenis wordt beleeft,er was geen winnaar,denk je ,maar wel
    het einde van 5 jaar,,Wereld-Tereur,,in hoge mate,en het einde ervan,Je Vader heeft
    alle terreur meegemaakt en aan ,,de lijve,,ondervonden..Gelukkig dat de,,A-BOMMEN,,
    daar een einde aan hebben gemaakt,anddders waren wij Nu niet in de vrijheid beland..